....................................................................................................................

....................................................................................................................


2006-02-28

Dichtersvrijheid

Lang, veel te lang,
had ik me opgesloten,
was vooral bang,
mijn ziel te ontbloten.

Er bestaat weer gevaar,
dat gevoelde gedachten,
met mij op de loop gaan,
mijn verstand verzachten.

Dan vergeet ik misschien,
leven - serieus te nemen,
en erger het zo te zien
maar moet ik daarom - temen


Opmerking bij dit gedicht:
Het woord “temen” wordt tegenwoordig niet meer
gebruikt, volgens mijn woordenboek betekent het
enerzijds "talmen, aarzelen" andererzijds "slepend spreken".
Omdat niemand dit woord te kennen schijnt,
heb ik lang erover temend een alternatief bedacht:


Dichtersvrijheid

Lang, veel te lang,
had ik me opgesloten,
was vooral bang,
mijn ziel te ontbloten.

Er bestaat weer gevaar,
dat gevoelde gedachten,
met mij op de loop gaan,
mijn verstand verzachten.

Dan vergeet ik misschien,
het leven – serieus te nemen,
en erger nog het zo te zien.

Maar ik ...

laat me hiervoor niet lenen!!!

2005/2006

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen